Drept MD

Acasă » Editorial » Ab love principium

Ab love principium

Statistică

  • 4.501.574 vizite

500-112-numar-unic-in-europa-pentru-situatii-de-urgentaÎn ultima perioadă de timp, nu contenesc să citesc noutăţile online, legate de zarva cu Covid-19 (mai nou, virusul care a „privat” de libertate pe cei mai libertini dintre noi). Unele dintre ele se referă la numărul celor decedaţi, alţii ridicând în slăvi unele acţiuni ale autorităţilor publice în lupta cu acest virus, alţii discută online problema celor reveniţi de peste hotare, etc.

Actualul cadru normativ aferent stării de urgenţă îl constituie (probabil cel mai important act) Legea nr. 212 din 24-06-2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, care reglementează:

  1. temeiurile, modul şi condiţiile declarării stării de urgenţă, de asediu sau de război, precum şi competenţa autorităţilor care o declară;
  2. măsurile ce se aplică în perioada stării de urgenţă, de asediu sau de război, precum şi drepturile, obligaţiile şi răspunderea persoanelor juridice şi fizice în această perioadă.

Totodată, atribuţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt stabilite prin imperativele art. 22 ale aceluiaşi act normativ. Însă, aşa cum menţionasem anterior, deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru respectare însă, atenţie, nicăieri în Legea nr. 212/2004 nu se menţionează despre faptul că acestea urmează a se publica în Monitorul Oficial, pentru opozabilitate faţă de terţi. Nu cred că este cazul să amintesc în context că, deciziile Comisiei constituie la rândul lor, acte normative care reglementează anumite situaţii de fapt, pe timp de urgenţă, asediu sau război, iar nerespectarea lor duce la sancţiuni destul de mari.

Desigur, există Hotărârea Guvernului nr. 1340 din 04-12-2001 cu privire la Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, unde, în pct. 10 al Regulamentului Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, adoptat prin acelaşi act normativ, se menţionează precum că toate „chestiunile examinate la şedinţele Comisiei şi deciziile adoptate se consemnează în procese-verbale, semnate de preşedintele ei, şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova”.

Însă, dacă este să privim din punct de vedere al ierarhiei actului juridic şi dacă este să amintim în context că un act juridic inferior execută pe cel superior, putem lesne observa faptul că Hotărârea Guvernului în speţă execută prevederile a) art.17 din Legea nr.271/1994 cu privire la protecţia civilă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.20, art.231), b) Legii nr. 107/2016 cu privire la energia electrică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193-203, nr.413) şi c) art.4 alin.(1) lit.g) din Legea nr.108/2016 cu privire la gazele naturale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193-203, nr.415) şi nicidecum nu se regăsesc prevederi ale Legii nr. 212/2004.

Din acest punct de vedere, Hotărârea Guvernului devine inaplicabilă, ori prevederile acesteia nu stabilesc şi nici nu execută imperativele Legii nr. 212/2004. Asta ar însemna faptul că, toate deciziile Comisiei sunt egale cu „0” şi nu au valoare juridică. Deşi este puţin probabil să ne confruntăm în instanţa de judecată cu asemenea chestiuni, totuşi, ar trebui luate în considerare cele menţionate anterior, pentru a exclude un ulterior scenariu deloc plăcut pentru autorităţi.

Totodată, la un moment dat, aproximativ toate băncile comerciale de pe întreg teritoriul RM, au anunţat faptul că plata variilor creanţe pecuniare scadente vor fi amânate până la ieşirea din criză… Totuşi, soluţia nu prezintă o novaţie pentru jurisprudenţă, ci mai degrabă a fost instituită pentru a mai câştiga un pic de încredere a populaţiei.

Ceea ce nu toţi cunosc este faptul că în situaţii de forţă majoră şi mai ales atunci când acest fapt este unul notoriu şi nu se impune a fi demonstrat, obligaţiile, născute din diverse acte sau raporturi juridice, sunt suspendate de drept, până la înlăturarea consecinţelor care împiedică realizarea acestora, în modul obişnuit. La acest capitol debitorul trebuie să-şi pună în întîrziere creditorii, inclusiv pe cei de ordin fiscal. Nu este nimic ilegal la mijloc dacă se demonstrează că la data scadentă, debitorul nu avea nici un mijloc material din care creditorul ar fi putut să-şi exercite drepturile sale.

I.N.

To be continued…


DreptMD te invită să laşi un comentariu (poţi solicita inclusiv parola pentru Articolele Premium)

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: